پست های فشار متوسط (۱۱-۲۰-۳۳) کیلو ولتی
دسته بندی پست ها ازلحاظ ساختاری
۱)پست هوایی
۲)پست ساختمانی
۱_ زیر زمینی : ۱٫۱)چند ترانسه ۱٫۲)تک ترانسه
۲_ رو زمینی: ۲٫۱)تک ترانسه ۲٫۲)چند ترانسه
۳)پست های پیش ساخته (کامپکت) : ۱_ قابل تردد ۲_غیر قابل تردد ۳_دفنی ۴_ دوطبقه ۵_ سیار ۶_ PAd mounted
اجزای اصلی پست های فشار متوسط
۱)بخش LV
۲ ) بخش MV
۳)ترانس
۴)اتصال زمین
۵)هادی های ارتباطی و سایر
چهارنوع پست از دیدگاه مشترک و شرکت برق داریم:
۱)پست عمومی: زمین وتجهیزات برای شرکت برق می باشد
۲)پست اختصاصی: زمین برای مشترک وتجهیزات نیز برای مشترک می باشد
۳)پست عمومی اختصاصی: زمین برای مشترک ولی تجهیزات برای اداره برق می باشد
۴) پست پاساژ: زمین از مشترک و فاقد بخش ترانس و LV می باشدصرفا یک کلید خانه برای قطع و وصل بخش MV قرار داده شده است
مزایای پست هوایی:
۱)سریع ترین زمان نصب ۲)مقرون به صرفه بودن ۳)مساحت اشغالی حداقل
معایب پست هوایی:
۱)محدودیت ظرفیت ۲)اختلال در زیبایی شهر ۳)متاثر از شرایط جوی ومحیطی ۴)اجبار به رعایت حریم
مزایای پست ساختمانی:
۱)قابل توسعه ۲)حریم ندارد ۳)کم ترین تاثیر از شرایط جوی
معایب پست ساختمانی:
۱)زمان احداث طولانی ۲)گران تر ۳)مساحت اشغال بالا ۴)اختلال در زیبایی شهر
مزایای پست پیش ساخته(کامپکت):
۱)زمان نصب سریع ۲)کم ترین اختلال در زیبایی شهری ۳)فضای اشغال کم ۴)حریم ندارد ۵)کمترین تاثیر از شرایط جوی
معایب پست کامپکت:
غیر قابل توسعه
استاندارد های احداث پست MV در کشور:
۱)استاندارد وزارت نیرو و نشریات وزارت نیرو: می توانند تمام تجهیزات در کنار یک دیگر باشند
۲)نشریات سازمان برنامه و بودجه و مقررات ملی :اتاق ترانس و اتاق MV , LV باید ازهم جدا باشد.
سیستم اتصال زمین MV :
۱_اتصال زمین حفاظتی: که بدنه ی ترانس و برقگیرها را به زمین متصل می کند.
۲_اتصال زمین الکتریکی:نقطه نترال ترانس در بخش LV که در اتصال ستاره می باشد به زمین متصل می نماید.
انواع ترانسفورماتور از نظر ساختار
۱)ترانس روغنی :
۱_کنسرواتوری
۲_هرمتیک:
۱_با بالشتک گازی
۲_ بدون بالشتگ گازی
۲)ترانس خشک
مزایای کنسرواتوری:
ارزان تر بودن
معایب کنسرواتوری :
۱_حجم بزرگتر
۲_نفوذرطوبت و هوای محیط به داخل محفظه اصلی
۳_فساد روغن
۴_نیاز به سرویس و نگهداری
خواص هرمتیک با بالشتک:
بوشینگ ها از طرفین _ ظرفیت بیشتر
خواص بدون بالشتک:
دارای رادیاتور ارتجاع _ظرفیت پایین
مزایای ترانس های هرمتیک:
نفوذ رطوبت به داخل ترانس نخواهیم داشت_ارتباط با فضای بیرون نخواهیم داشت
نکته: سه عامل (رطوبت_دما_ اکسیژن) است که عمر ترانس را کم می کند
ترانس های خشک : ۱_باعایق رزین ۲-با عایق هوا
مزایای ترانس خشک:
فاقد ریسک آتش سوز ی_دوست دار محیط زیست_ابعاد کم تر نسبت به روغنی ها_سرویس و نگهداری کم تر
معایب ترانس خشک:
بدنه ترانس دارای ولتاژ می باشد چون اتصالات سیم پیچی ها از خارج ترانس انجام می شود_ در صورت عیب سیم پیچی کا سیم پیچی آن فاز باید تعویض گردد_گران تر _این ترانس برای فضای باز مناسب نیست.
نکته :برای مناطق مرطوب ترانس کنسرواتوری توصیه نمی گردد.
عایق های ترانسفورماتور روغنی :
۱_کاغذ ۲_مقوا ۳_چوب ۴_روغن
اجزای ترانس های روغن
اکتیو پارت
۱)سیم پیچی HV
۲)سیم پیچی LV
۳)هسته
۴)frame work
تانک و متعلقات
۱_مخزن ۲_درپوش ۳_کنسرواتور ۴_چرخ ها ۵_کفشک های LV
۶_محفظه رطوبت گیر ۷_بوشینگ های ۸_شیر های تنظیم ونمونه برداری ۹_پلاک ترانس ۱۰_قلاب حمل
۱۱_cable bax
حفاظت و اندازه گیری
۱_ترمومتر روغن ۲_رله بوخهلتس ۳_رله فشار شکن ۴_روغن نما ۵_CT (اندازه گیری جریان )
نکته: فشار داخل ترانس بین ۳٫ تا ۷٫ بار می باشد
برخی از نظرات
آهنگ باران بارانه
پنجشنبه 12 می 2016سلام عالی بود
0 0ارسال نظر