Print Friendly and PDF

پست های فشار متوسط (11-20-33) کیلو ولتی

دسته بندی پست ها ازلحاظ ساختاری

1)پست هوایی

2)پست ساختمانی

1_  زیر زمینی :     1.1)چند ترانسه                 1.2)تک ترانسه

2_ رو زمینی:        2.1)تک ترانسه                   2.2)چند ترانسه

 

3)پست های پیش ساخته (کامپکت) : 1_ قابل تردد     2_غیر قابل تردد    3_دفنی     4_ دوطبقه    5_ سیار     6_ PAd mounted

اجزای اصلی پست های فشار متوسط

1)بخش LV

2 ) بخش MV

3)ترانس

4)اتصال زمین

5)هادی های ارتباطی و سایر

چهارنوع پست از دیدگاه مشترک و شرکت برق داریم:

1)پست عمومی: زمین وتجهیزات برای شرکت برق می باشد

2)پست اختصاصی: زمین برای مشترک وتجهیزات نیز برای مشترک می باشد

3)پست عمومی اختصاصی: زمین برای مشترک ولی تجهیزات برای اداره برق می باشد

4) پست پاساژ: زمین از مشترک و فاقد بخش ترانس و LV می باشدصرفا یک کلید خانه برای قطع و وصل بخش MV قرار داده شده است

مزایای پست هوایی:

1)سریع ترین زمان نصب        2)مقرون به صرفه بودن     3)مساحت اشغالی حداقل

معایب پست هوایی:

1)محدودیت ظرفیت       2)اختلال در زیبایی شهر    3)متاثر از شرایط جوی ومحیطی     4)اجبار به رعایت حریم

مزایای پست ساختمانی:

1)قابل توسعه    2)حریم ندارد     3)کم ترین تاثیر از شرایط جوی

معایب پست ساختمانی:

1)زمان احداث طولانی         2)گران تر                   3)مساحت اشغال بالا            4)اختلال در زیبایی شهر

مزایای پست پیش ساخته(کامپکت):

1)زمان نصب سریع      2)کم ترین اختلال در زیبایی شهری   3)فضای اشغال کم     4)حریم ندارد   5)کمترین تاثیر از شرایط جوی

معایب پست کامپکت:

غیر قابل توسعه

استاندارد های احداث پست MV در کشور:

1)استاندارد وزارت نیرو و نشریات وزارت نیرو: می توانند تمام تجهیزات در کنار یک دیگر باشند

2)نشریات سازمان برنامه و بودجه و مقررات ملی :اتاق ترانس و اتاق MV , LV باید ازهم جدا باشد.

سیستم اتصال زمین MV :

1_اتصال زمین حفاظتی: که بدنه ی ترانس و برقگیرها را به زمین متصل می کند.

2_اتصال زمین الکتریکی:نقطه نترال ترانس در بخش LV که در اتصال ستاره می باشد به زمین متصل می نماید.

انواع ترانسفورماتور از نظر ساختار

1)ترانس روغنی :

1_کنسرواتوری                          

2_هرمتیک:  

1_با بالشتک گازی            

2_ بدون بالشتگ گازی

2)ترانس خشک 

مزایای کنسرواتوری:

ارزان تر بودن 

معایب کنسرواتوری :

1_حجم بزرگتر

2_نفوذرطوبت و هوای محیط به داخل محفظه اصلی 

3_فساد روغن

4_نیاز به سرویس و نگهداری 

خواص هرمتیک با بالشتک:

بوشینگ ها از طرفین _ ظرفیت بیشتر 

خواص بدون بالشتک:

دارای رادیاتور ارتجاع _ظرفیت پایین 

مزایای ترانس های هرمتیک:

نفوذ رطوبت به داخل ترانس نخواهیم داشت_ارتباط با فضای بیرون نخواهیم داشت

نکته: سه عامل (رطوبت_دما_ اکسیژن) است که عمر ترانس را کم می کند

ترانس های خشک :   1_باعایق رزین        2-با عایق هوا 

مزایای ترانس خشک:

فاقد ریسک آتش سوز ی_دوست دار محیط زیست_ابعاد کم تر نسبت به روغنی ها_سرویس و نگهداری کم تر

معایب ترانس خشک:

بدنه ترانس دارای ولتاژ می باشد چون اتصالات سیم پیچی ها از خارج ترانس انجام می شود_ در صورت عیب سیم پیچی کا سیم پیچی آن فاز باید تعویض گردد_گران تر _این ترانس برای فضای باز مناسب نیست.

نکته :برای مناطق مرطوب ترانس کنسرواتوری توصیه نمی گردد.

عایق های ترانسفورماتور روغنی :

1_کاغذ     2_مقوا      3_چوب   4_روغن  

اجزای ترانس های روغن 

اکتیو پارت 

1)سیم پیچی HV 

2)سیم پیچی LV

3)هسته

4)frame work

تانک و متعلقات 

1_مخزن             2_درپوش           3_کنسرواتور               4_چرخ ها              5_کفشک های LV             

6_محفظه رطوبت گیر      7_بوشینگ های          8_شیر های تنظیم ونمونه برداری            9_پلاک ترانس      10_قلاب حمل           

 11_cable bax 

حفاظت و اندازه گیری 

1_ترمومتر روغن              2_رله بوخهلتس             3_رله فشار شکن                     4_روغن نما              5_CT (اندازه گیری جریان )

نکته: فشار داخل ترانس بین 3. تا 7. بار می باشد 

 

مطالب مرتبط

فقط با یک کلیک,ما را در گوگل محبوب کنید.